Myofasciaal Pijn Syndroom

Een van de belangrijkste ontdekkingen van de laatste tijd binnen de fysiotherapie, is het Myofasciaal Pijnsyndroom en de daarbij behorende Triggerpoints.(TP’S) .

Men heeft ontdekt dat deze triggerpoints een belangrijke rol spelen in de vele klachten waarmee patiënten de fysiotherapeut raadplegen.

Een Triggerpoint is een deel van een spier die na samengetrokken te zijn niet meer los laat, ook niet in een ontspannen ruststand. In deze samengetrokken toestand kan er geen bloed meer stromen en vergiftigd de spier ter plaatse snel. Dit gif prikkelt de zenuweinden in de spier wat pijn veroorzaakt en deze sturen nu voortdurend alarmerende informatie naar het zenuwstelsel waardoor deze in een soort alarmtoestand geraakt en abnormaal kan gaan reageren. Hierdoor kunnen bv. weer nieuwe triggerpoints ontstaan. Deze spierknoopjes, die overigens maar zo groot zijn als een graankorrel kunnen de diepere oorzaak zijn van aanhoudende pijnen. Dit kunnen schouderklachten zijn, rugklachten, maar ook hoofdpijn of zelfs oorpijn of kiespijn.

Een triggerpoint heeft bijzondere eigenschappen en is niet het zelfde als een gewone pijnlijke spier.

Triggerpoints hebben de neiging om meerdere triggerpoints te veroorzaken. Als de fysiotherapeut er stevig op drukt dan voelt de patiënt niet alleen pijn in dit triggerpoint maar ook vaak een pijnlijke uitstraling op een andere plaats dan dit punt. De patiënt herkent in deze uitstralende pijn zijn klacht. Deze uitstralingen zijn goed te voorspellen door de fysiotherapeut. Triggerpoints hebben namelijk vaste uitstralingspatronen. De therapeut weet welke triggerpoints bij welke klachten kunnen horen en kijkt bij zijn onderzoek of ze aanwezig zijn en ook echt in relatie staan tot de klacht.

Zo ja, dan zal uw therapeut ze betrekken in de therapie en behandelen. De Behandelaar elimineert de triggerpoints door er manueel behoorlijk wat druk op uit te oefenen, waardoor er in het punt stoffen vrijkomen die de bloedcirculatie weer op gang helpen. Daardoor kan de spier weer ontspannen en verdwijnt ook de uitstralende pijn en dus de klacht. De behandelaar kan dit ook dmv. een naald doen, dit heet dan Dry-Needling.